צ’ילרים ועקרונות פעולתם

העיקרון הפיזיקלי על פיו עובדים כל פתרונות מיזוג האוויר נשען על העובדה שחום ניתן להעברה ממקום למקום. כאשר חום מועבר מן המבנה החוצה הטמפרטורה יורדת (למטרות קירור בקיץ) וכאשר חום מועבר מחוץ המבנה פנימה הטמפרטורה עולה (למטרות חימום בחורף). החום מועבר באמצעים שונים כאשר מרבית מערכות מיזוג האוויר משתמשות באוויר לשם ביצוע התהליך. אך ישנן גם מערכות מיוחדות יותר שמשתמשות דווקא במים. הכוונה היא למערכות צ’ילרים, ובשורות הקרובות נסקור את מנגנון פעולתן ואת יתרונותיהן המרובים.

 

מה הם צ’ילרים?

צ’ילרים הם מערכות מיזוג שאינן שואבות ומחזירות אוויר לתוך חלל החדרים כי אם אלא מסרכזות מים. אותם המים נמצאים במערכת סגורה שבה הם נשאבים ומוזרמים בסמוך למעבה ייעודי, שם הם משנים את הטמפרטורה שלהם וחוזר חלילה. בקיץ למשל פעולת הצ’ילרים תתבטא באופן הבא – מערכת מפותלת של צינורות תזרים מים בקירות, המים יקלטו את החום מהחדרים ויתחממו בעצמם, ואז הם יישאבו אל מדחס מיוחד שישאב מהם את החום בזמן כיווצו ויפלוט את החום לסביבה החיצונית בעת התפשטות. התוצאה הסופית היא מים קרים יותר שמוחזרים בחזרה לצינורות והאוויר בחדרים הופך להיות קר יותר.

 

מהם היתרונות של מערכת צ’ילרים איכותית?

צ’ילרים נראים בסופו של דבר כמו יחידות חיצוניות של מזגנים אך הם חסרים את היחידות הפנימיות של מערכות מיזוג האוויר הרגילות. עובדה זו מאפשרת לשמור על רמה עיצובית נדרשת בתוך המבנים ונחסך מקום רב. בנוסף לכל מדובר במערכות מיזוג אוויר יעילות ביותר אשר משפרות את יעילותן עוד יותר ככל שמדובר בחללים גדולים יותר. למעשה, השימוש בטכנולוגיה זו מתבצע בפועל עבור חללים גדולים, מבני תעשייה, מבני ציבור, מפעלים, מעבדות ועוד. יתרון נוסף של מערכת צ’ילרים איכותית טמון בעובדה שלעומת מערכות מיזוג אוויר רגילות שמייבשות את האוויר, השימוש במערכת אינו גורם לכך, והאוויר נשאר עשיר בלחות אך בטמפרטורה הרצויה.

 

ומה החסרונות בעצם?

ובכן, יש לקחת בחשבון כי על מנת להשתמש בטכנולוגיית קירור זו יש להתמודד עם עלויות רכישה ראשוניות גבוהות, במיוחד בכל מה שקשור להכנת התשתית. בעוד מזגנים רגילים זקוקים אך ורק ליחידות חיצוניות וחיבורן ליחידות פנימיות באמצעות קידוחים פשוטים בקיר, כאן יש צורך בהתקנת מערכת צינורות מסועפת בתוך הקירות (ניתן אף לחפותם בגבס) וצורך לחבר אותם באמצעות קידוחים גדולים ליחידות החיצוניות.

 

מסיבה זו מי שמחליט על התקנת מערכת צ’ילרים במתחמו צריך לחשוב לטווח הזמן הארוך. יעילותה  הגבוהה של המערכת עתידה לחסוך לכם המון בעלויות המיזוג, כך שההשקעה מחזירה את עצמה בדרך כלל לאחר פרק זמן של כשנתיים. תוסיפו לכך את העובדה כי מערכת צ’ילרים איכותית כמעט ולא תסבול מתקלות וגם צרכי התחזוקה אינם קשים או יקרים לביצוע, ותבינו מדוע מדובר באחת ממערכות המיזוג המומלצות בשוק כיום.