מזגן עילי – יתרונות וחסרונות

המזגן הנפוץ ביותר בבתי ישראל הינו סוג מסויים של מזגן מפוצל שקרוי מזגן עילי. שמו מעיד על תפקודו שכן מדובר במזגן שתלוי על הקיר בחלק שקרוב יותר לתקרה וזאת לעומת המזגן הרצפתי שמותקן על הרצפה עצמה או בסמוך אליה. בשורות הקרובות נסקור את יתרונותיו של המזגן העילי וגם את חסרונותיו המועטים.

 

מזגן עילי – למה הכוונה?

כאמור, מזגן עילי הוא מזגן מפוצל שבו היחידה הפנימית תלויה על הקיר בחלק שקרוב יותר לתקרה. היחידה החיצונית יכולה להיות מותקנת בכל מקום ברחבי חלקו החיצוני של המבנה. לעומת מזגנים עיליים ישנים, אלו החדשים מצוידים בחיישני טמפרטורה חכמים שיושבים למעשה על השלט ולא על גבי היחידות הפנימיות. באופן זה השלט “חש” את הטמפרטורה האמיתית בחדר ועוזר לשמור עליה ביציבות.

 

פעולה זו חיונית ביותר מאחר והמזגן העילי ממוקם גבוה יחסית, כך שבחורף החום מצטבר קרוב לתקרה ובקיץ הקור מצטבר קרוב לרצפה. שתי תופעות אלו היו עשויות להביא לקריאות לא נכונות של החיישן במידה והוא עדיין היה ממוקם על גבי היחידה הפנימית, אך כעת בזכות הטכנולוגיה החדשה ניתן ליהנות מטמפרטורה נוחה בגובה בו מונח השלט.

 

יתרונות המזגן העילי

היתרון המשמעותי ביותר שניתן לייחס עבור מזגן עילי איכותי הוא החיסכון בחשמל ועלויות הרכישה הראשוניות הנמוכות שלו. המזגן העילי נועד למעשה למזג חדרים בודדים, מחדר השינה, דרך הממ”ד ועד לסלון גדול ונפחי, וכאשר הוא מותאם נכונה לחדר הספציפי, הוא פועל ביעילות רבה ומצליח לשמור על מינימום תנודתיות בטווחי הטמפרטורה תוך חיסכון משמעותי בחשמל.

 

גם ההתקנה של המזגן העילי מאוד קלה במרבית המקרים. היא אינה יקרה וניתן ליהנות מחופש פעולה רב בבחירת מיקום היחידה הפנימית בחדר ולהרחיק את היחידה החיצונית ולו אף עשרות מטרים מהיחידה הפנימית. המזגן העילי, אם כן, לא יגרום לכם לרעש בשעות הלילה בעקבות פעולתה של היחידה החיצונית.

 

יש גם חסרונות

האלטרנטיבה למזגן העילי היא השימוש במזגן מיני מרכזי על מנת למזג בעת ובעונה אחת את כל חללי וחדרי הבית. מכך ניתן להבין כי החיסרון המשמעותי ביותר של המזגן העילי הוא הצורך להתקין יחידה פנימית וחיצונית עבור כל חדר, כאשר לא תמיד היחידה הפנימית מאפשרת שמירה על מגמת העיצוב והאסתטיקה הנדרשת בבית.

 

היחידה החיצונית אף היא לעיתים אינה עושה “חיים קלים” כאשר בגלל מגבלות שונות (של חזות המבנה) לא ניתן להתקינה כלל או שמדובר בעלויות גבוהות . בנוסף, מזגן עילי מחייב דיוק רב יותר מבחינת ההתאמה לחדר, מאחר והתקנת מזגן חזק או חלש מדי בחדר עלולה להוביל לבלאי מואץ ויעילות מופחתת, מה שבסופו של דבר עולה לא מעט כסף.