איך לבחור מזגן לחדר?

 

בישראל כמעט ואין מקומות שבהם ניתן להסתדר ללא מזגן בחדרים מבלי לפגום באיכות החיים. החום בקיץ הינו בלתי נסבל לאורך כל שעות היממה ומחייב מזגן פועל ברקע, כשגם בחורף ישנם מקומות שמחייבים מזגן חזק שיחמם את החדר למשך שעות ארוכות. התקנת מזגן, אם כן, מהווה את הפיתרון האידיאלי, זאת כל עוד בוחרים בו בצורה נכונה ומושכלת. מהם הדגשים שיאפשרו לכם לבחור את המזגן המתאים ביותר לחדרכם? להלן עצות מומחי חברת מדקור המתמחה בהתקנת ותחזוקת מערכות מיזוג אוויר.

 

גודל החדר

השיקול המרכזי בבחירת מזגן לחדר הוא כמובן ההתאמה שלו לגודל החדר. ככל שהחדר גדול יותר, כך יש צורך במזגן חזק יותר ולהיפך. במידה ולא תהיה התאמה הרי שדיירי החדר יפגעו הן מהבחינה הכלכלית בשל בזבוז חשמל שלא לצורך והן מבחינת איכות החיים בשל חוסר יכולתו של המזגן לחמם ולקרר בעת הצורך. אך האם רק כוח המזגן משנה? התשובה היא שלא, שכן חשובה גם יכולתו לווסת את הטמפרטורה, ובמילים אחרות – עד כמה הוא מסוגל להכניס ולסלק חום או קור מהחדר. יכולת זו נמדדת ביחידות BTU וניתן לחשב את גובה ערך זה הנדרש עבור החדר שלכם בצורה פשוטה. מדדו את נפח החדר במטרים מעוקבים (הכפילו את האורך, ברוחב ולאחר מכן בגובה התקרה). את התוצאה הכפילו ב- 6 ולאחר מכן הוסיפו 500 יחידות BTU עבור כל אדם שנמצא בחדר בדרך קבע (למשל, חדר זוגי או חדר לאדם אחד). הסכום הוא מנבא טוב לעוצמת המזגן הנדרשת עבור גודל החדר שלכם. חדר סטנדרטי של בין 9 ל- 15 מטרים אינו זקוק ליותר מ- 9,000 יחידות BTU.

 

הספק ויעילות

בבחירת מזגן לחדר עליכם להתייחס ראשית כל לערך ה- BTU שהזכרנו, אך לאחר מכן להתחשב גם בהיבט נוסף, והוא ההספק של המזגן, הכוונה לכוחות הסוס (כ”ס). המזגנים השונים נבדלים אחד מהשני על פי ההספקים שלהם, כשעבור חדרים סטנדרטיים מתאימים מזגנים בכוח של בין 1 ל- 1.5 כ”ס. בחירה במזגן עם הספק לא מתאים עלולה לפגוע בכם בסופו של דבר, בין אם מבחינת עלויות החשמל ובין אם מבחינת פעולת המזגן עצמו. למשל, אם באופן תיאורטי הייתם בוחרים במזגן בעל 3 כ”ס עם BTU של 9,000 הרי שהוא אומנם היה מסוגל לקרר את החדר אך הוא היה מבזבז חשמל רב תוך כדי התהליך. על מנת למנוע מכם את ההתעסקות בחישובי יעילות, חשוב כי תכירו ערך נוסף (COP) שהוא למעשה מקדם היעילות של המזגן ומודד את היחס בין תפוקת ה- BTU שלו לבין ההספק. המטרה שלכם היא למצוא מזגן עם COP כמה שיותר גדול, בהספק כמה שיותר נמוך ובתפוקת BTU של מקסימום 9,000.

 

שיקולים נוספים שיש לקחת בחשבון

בבחירת מזגן לחדר יש לקחת בחשבון גם שיקולים נוספים כגון בידוד המבנה, גודל החלונות, האם החלונות פונים לשמש והאם מדובר בקומת ביניים או קומה אחרונה (קומה אחרונה חשופה ביותר לשמש). כל הנתונים הללו משפיעים על תפוקת המזגן הנדרשת והמאפיינים השונים שלו. התקשרות עם חברת מיזוג אוויר רצינית תבטיח לכם תהליך אפיון מקדים שייקח בחשבון את כל ההיבטים הללו, ומכאן הדרך להתאמת המזגן המושלם עבורכם קצרה מתמיד.