סוגי מזגנים – יתרונות וחסרונות

 

הקיץ מגיע ואיתו החום הגדול. זה הזמן לוודא כי כל חדרי הבית ללא יוצא מן הכלל מוכנים וערוכים לכך באמצעות מזגן. אם הגעתם לעמוד זה כנראה שלא כך הדבר בביתכם ומעניינות אתכם האפשרויות השונות. כאן תלמדו על סוגי המזגנים העיקריים והיתרונות והחסרונות שלהם, כך שתהיה לכם נקודת פתיחה טובה יותר להתחלת החיפושים אחר חברה להתקנת מזגנים אמינה ומובילה שתספק לכם בסופו של תהליך את המוצר המתאים, בואו נתחיל…

 

מזגן מפוצל

בתחילת דרכם, מזגנים היו בנויים כיחידה אחת – הפנימית והחיצונית היו מחוברות זו לזו, מה שהכביד מאוד על ההתקנה ונוחות השימוש מבחינת הרעש. כיום כמעט ולא ניתן למצוא מזגנים שכאלו, שפינו את מקומם לטובת השימוש במזגנים מפוצלים. מזגנים אלו כוללים יחידה חיצונית (שבה נמצא  למעשה המדחס) ויחידה פנימית שרחוקה ממנו ומחוברת אליו ע”י צינורות. היחידה הפנימית שואבת את האוויר מחלל החדר, מעבירה אותו אל היחידה החיצונית, ושם הוא מקורר או מחומם לפני שהוא חוזר בחזרה לחדר. ישנם שני סוגי מזגנים מפוצלים:

  • עילי – בו היחידה הפנימית מותקנת קרוב לתקרה. היתרון של סוג מזגן זה הוא ביכולת לכוון את האוויר לפי הצורך, ביכולת לקרר את החדר כולו בקלות (משום שהוא מקרר מלמעלה כלפי מטה) ובכך שהוא אינו תופס מקום בחדר. החיסרון הוא שיש להתקין מזגן עילי פר חדר ושבחורף לוקח לזמן לחדר להתחמם, מה שגורם להוצאות חשמל מרובות.
  • תחתי – מותקן קרוב לרצפת החדר, מה שאומר שפתח הוצאת האוויר שלו נמצא בפתח העליון. היתרון של מזגן זה טמון ביכולת להשתמש ביחידה פנימית אחת לקירור שני חדרים (לשם כך יש לבצע פתח בקיר בין שני החדרים) ובתהליך חימום יעיל יותר בחורף. החסרונות הם יכולת קירור איטית יותר של החדר ותפיסת חלל מסויים בשל התקנתו על רצפת החדר.

 

בשני המקרים מדובר בפתרון קל מאוד להתקנה וכמו כן, משום שהיחידה החיצונית רחוקה מהפנימית, כלל לא ניתן לשמוע את פעולתה. החיסרון המשותף הוא בעיקר עיצובי בשל נוכחותה של היחידה הפנימית בחדרים.

 

מזגן מיני מרכזי

מזגנים מפוצלים הם פתרון קל ויעיל ליישום אך כאמור, סובל מחיסרון עיצובי מובהק. לשם כך קיים פתרון אחר של מיזוג אוויר בדמות מזגן מיני מרכזי. מזגן זה כולל יחידה חיצונית אחת (או יותר, בהתאם לגודל הבית) שממזגת את כל החדרים בעת ובעונה אחת באמצעות תעלות. התעלות הללו מחייבות את הנמכת תקרה באמצעות לוחות גבס אך ללא ספק מדובר בפתרון אסתטי ונוח לעומת שאר האפשרויות הקיימות בשוק. החיסרון הוא העלויות הגבוהות של ההתקנה וחוסר היכולת לשלוט בטמפרטורה בכל חדר בנפרד, וכמו כן, במידה וישנה תקלה, היא תהיה רב מערכתית לכל חדרי הבית. מסיבה זו רבים בוחרים לעיתים להתקין מזגן מיני מרכזי בנוסף למספר יחידות מפוצלות בחדרים.

 

מזגני אינוורטר

מזגנים פועלים בהספק מסויים שנמדד בוואט או בכוחות סוס. במזגנים רגילים מדובר בפעולה של “הכל או כלום” ובמילים אחרות, או שהיחידה החיצונית עובדת או שלא והיא מקבלת פקודות מחיישן הטמפ’ בחדרים. מזגני אינוורטר פועלים במנגנון שונה שמאפשר להם שימוש במגוון רחב של הספקים בהתאם לצרכי המיזוג בחדר כך שנוצר חיסכון משמעותי בהוצאות החשמל. מזגני אינוורטר מתקדמים אף מסוגלים לשנות את ההספק כאשר מתבקש מהם לספק מיזוג רק לחלק מהחדרים בבית, כך שמדובר בפיתרון חסכוני משמעותי ביותר. החיסרון – עלות השקעה ראשונית יקרה יחסית.